رخت عزا بر تن عروس زاگرس با اهمال سازمان جنگل ها

سازمان جنگل ها به دنبال اهمال كاري هاي متعدد سبب مرگ تدريجي عروس زاگرس شده و برخي از مسوولان نيز با فريب در خصوص ميزان جنگلكاري ها و استفاده از قدرت خريد متوليان امر، درختان را نيز نابود مي كنند.

به گزارش خبرگزاري فارس از ايلام، سال هاست كه موضوع محيط زيست و حفاظت از جنگل هاي عروس زاگرس به يك دغدغه اي دردآور براي مردم استان تبديل شده است.

حتما شما هم در هفته هاي گراميداشت درختكاري و طبيعت سالانه شاهد بسياري از صحنه هاي كاشت نهال توسط مردم و مسوولين بوده ايد اما آيا تا كنون به اين موضوع فكر كرده ايد كه هزينه ي اين نهال ها از كجا تأمين مي شود و چرا هر سال لازم است كه نهال بكاريم؟ چرا پس از گذشت اين سال ها و كاشت ميليون ها نهال، باز هم مشكلات محيط زيست كماكان پابرجا هستند و اثري از نهال هاي كاشته شده سال هاي گذشته نيست؟

مقالات بيشتر:سالن زيبايي غرب تهران

آنچه كه مردم طي اين سال ها از جنگل هاي استان ايلام شنيده اند اغلب خبرهاي مربوط به آتش سوزي جنگل ها و مراتع بوده اما در اين ميان داغي سوزان تر از آتش نيز بر قلب عروس زاگرس نشسته است؛ جنگل هاي ايلام اين روزها دشمني خطرناك تر از آتش را هم در مقابل خود دارند و آن مديران و مسوولين بي كفايت اين استان هستند.

سال هاست كه بودجه هاي مربوط به درختكاري و آبخيزداري درختان آفت زده را در جاهاي ديگر خرج مي كنند و با وجود تخلفات گسترده و پرونده هاي باز قضايي به كار خود ادامه مي دهند.

سلسله تخلفات متعدد عليرغم تذكرات متعدد از سوي ناظرين

يك منبع مطلع نيز در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: در سال هاي ۹۷، ۹۸ و ۹۹ تخلفات متعدد و گسترده اي رخ داده است و با وجود تذكرات متعدد از سوي ناظرين و بازرسان بودجه ي اين ادارات نه تنها قطع نشده بلكه افزايش نيز پيدا كرده است.

وي افرود: آمارهايي كه از سوي اداره ي مربوطه ارائه مي شود صحت ندارد و بارها از آنها خواسته ايم كه مختصات كاري هايي كه ادعا مي كنند صورت گرفته را روي نقشه و utm براي ما ارسال كنند اما آقايان چيزي براي ارسال ندارند.

اين مسوول گفت: قراردادهايي كه بسته شده اغلب سوري هستند و اين موضوع را همه مي دانند؛ برخي از مديران با توجه به اين كه قدرت خريد مديران و مسوولين مختلف را دارد، راست راست راه مي روند و كسي هم كاري به كارشان ندارد.

وي ادامه داد: چند وقت پيش كه آقاي رئيسي به عنوان رئيس قوه قضاييه از اين موضوع مطلع شدند يك تيم سه نفره را براي بررسي و حل اين مشكل پاي كار آوردند و ما هم مدارك موجود از تخلفات مديران متخلف را براي آنها ارسال كرديم.

وي به حمايت همه جانبه از برخي از مديران كل اشاره كرد و گفت: اين افراد به شدت توسط مديران مختلف حمايت مي شوند؛ به عنوان نمونه مي توان به بايگاني شدن نامه رسيدگي به تخلفاتشان در ديوان محاسبات و همچنين ابلاغ مأموريت ۱۰ روزه به مقصد چين در روز اعلام رأي دادگاه براي بررسي تخلفات اشاره كرد.

 

براي اطلاع دقيق تر از حال و روز جنگل ها و مراتع استان به سراغ چند نفر از فعالين و دوست داران منابع طبيعي در استان رفتيم.

سطح جنگل انبوه در ايلام ۰/۴ درصد است

داوودي نصر استاد دانشگاه و يكي از فعالان منابع طبيعي در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: بر اساس آمارها از ۶۴۱۶۶۵ هزار هكتار جنگل هاي استان، سهم جنگل هاي دست كاشت فقط ۰/۶ درصد است كه اين موضوع نشان مي دهد براي توسعه جنگل، سرمايه گذاري خاصي صورت نگرفته است.

وي ادامه داد: سطح جنگل انبوه در كشور ۵۲ درصد است در حالي كه اين عدد در استان ايلام ۰/۴ درصد است؛ سطح جنگل تُنَك در كشور ۱۳ درصد است در حالي كه اين عدد در استان ايلام ۶۵ درصد بوده و اين موضوع نشان مي دهد كه در استان متناسب با استاندارد كشوري پيش نرفته ايم.

داوودي نصر گفت: در سال ۹۸ فقط ۴۰۰۰ هكتار از جنگل هاي استان تحت پوشش پروژه حفظ نباتات(مبارزه با آفات و امراض) قرار گرفته است؛ يعني معادل ۰/۶ درصد از جنگل هاي استان بوده و آن هم در شرايطي كه جنگل هاي استان حال و روز خوشي ندارند و با بي تدبيري، خشكسالي و آتش سوزي دست و پنجه نرم مي كنند و در دهه هاي اخير كه وسعت بيابان در استان چند برابر شده، هر بار مسوولان استاني نيز ارتقا رتبه يافته اند.

وي ادامه داد: در حوزه مراتع وضع بدتر از حوزه جنگل است؛ مراتع متراكم فقط ۳/۵ درصد وسعت مراتع استان را تشكيل مي دهند در حالي كه وسعت مراتع متراكم در كشور ۸/۵ درصد است.

اين فعال منابع طبيعي استان گفت: گزارشي از كار آبخيزداري كه كار اصلي آن جلوگيري از فرسايش خاك است در آمارنامه كشاورزي سال ۹۸ ارائه نشده است در حالي كه فرسايش خاك در استان بالاتر از ميانگين كشوري است.

وي افزود: بي توجهي به نقش اساسي روستاييان در حفاظت از جنگل ها و مرات و مشاركت پايين آنها در اين زمينه، مشكلات منابع طبيعي را صد چندان كرده است و به جاي سرمايه گذاري روي تشكيل و تجهيز يگان حفاظت فيزيكي و نظامي بايد به نقش مردم و بخش خصوصي بيشتر توجه شود.

فاجعه هاي بزرگ براي زيست بوم استان ايلام

مهدي نظري فعال منابع طبيعي در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: حدوداً از دهه ۷۰ ظلم و بي تفاوتي زيادي به جنگل هاي ايلام شد به طوري كه احداث كارخانه سيمان در درون عالي ترين جنگل ها بلوط، ايجاد شهرك صنعتي و ساير پروژه ها در دل جنگل هاي ششدار، جاده سازي رها شده در مسير قديم جاده ايوان، جاده سازي پر پيچ و خم در ورودي ايلام، ايجاد پالايشگاه در دل جنگل و همچنين احداث پتروشيمي فاجعه هاي بزرگي را براي زيست بوم استان رقم زدند و واقعا ضربات وارد شده آنها قابل جبران نيستند.

وي ادامه داد: به شدت فرهنگ محيط زيست در بين مردم ما رو به تقويت است و مردمي كه قبلا در هر نقطه از جنگل صداي تبر آنها شنيده ميشد اكنون صداي بيلي كه با آن درخت ميكارند شنيده مي شود كه در نوع خود بي نظير هستند و شكل گيري اين فرهنگ نويدبخش آينده خوبي براي محيط زيست استانمان است.

اين فعال منابع طبيعي افزود: ولي در كل مشكلات محيط زيست و درخت خيلي زياد است و نيارمند توجه بيشتر مسوولين است كه اميدواريم با مشاهده گرما و بي آبي و بي برقي بيشتر به فكر حفظ محيط زيست و درختان باشند.

استقرار هيات بازرسي در اداره كل منابع طبيعي

 

مهدي اصلاني، بازرس كل استان در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار كرد:  بنا بر اطلاعيه روابط عمومي بازرسي كل استان، هيات بازرسي مستقر در اداره كل منابع طبيعي استان ايلام در راستاي نظارت بر اجراي صحيح قوانين و حسن جريان امور و با بهره مندي از ظرفيت نظارت همگاني و تحقق مأموريت مردمي شدن نظارت و بازرسي و احقاق حقوق عامه، آماده دريافت كليه شكايات، اعلامات مردمي درخصوص مشكلات و فسادهاي احتمالي در خصوص بي توجهي در نگهداري و حفاظت، كيفيت نامناسب اجراي طرح ها و خشكيدگي نهال كاري ها و هدر رفت منابع مربوط به چاله كني ها و توسعه جنگل ها را با ذكر موقعيت و مصاديق و عند الزوم مستندات از طريق سامانه رسيدگي به شكايات و سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسي كل كشور به نشاني هاي زير است:

مسعود منصور رئيس سازمان جنگل ها با وجود تخلفات آشكار نيز اقدام خاصي انجام نداده و در مقابل اين موضوعات بي تفاوت بوده است و امروز زمان آن رسيده است تا مجريان فعلي قانون، كه با شعار مبارزه با فساد رأي مردم را به دست آوردند به كمك دستگاه قضا دست اين متخلفان را از منابع ملي قطع كرده و اميد است در اين راه هيچ هديه اي از سوي امثال آقايان مدير مانع اجراي قانون نشود.

مقالات ديگر:برگزاري مراسم ختم در كرونا

چگونه گل ها را مدت طولانی تری تازه نگه داریم؟ 4 روش ساده

قطعا لذت این را چشیده اید که از طرف کسی گل های زیبا را به عنوان هدیه دریافت کنید. این گل ها گاهی اوقات داخل جعبه قرار می گیرند و بسیار زیبا هستند و بهتر از هر کادوی ارزشمند دیگری می باشند و معمولا شامل ماجراهای رمانتیک می‌ شوند و احساسات شما را به جریان می‌ اندازند اما چه کاری انجام دهیم که این گل ها را مدت زمان طولانی تری تر و تازه نگه داریم ؟ در این قسمت از سایت راهکارهایی را بدین منظور به شما معرفی خواهیم کرد :

روش 1 از 4: استفاده از آب گرم

1-در سریع ترین زمان ممکن گل ها را داخل آب گرم قرار دهید: زمانی که ساقه گل ها بریده می شود، سیستم حمایتی آن ها نیز قطع می گردد.

ادامه مطالب

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.