غربالگري سرطان سينه براي زنان بالاي ۳۰ سال ضروري است

اصفهان - ايرنا - مسوول ثبت و غربالگري سرطان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: غربالگري سرطان سينه براي زنان بالاي ۳۰ سال با توجه به شيوع بالاي اين بيماري و اهميت تشخيص به موقع آن، ضروري است.

زهرا روانخواه روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ميزان بُروز سرطان سينه در استان اصفهان رو به افزايش است و اين بيماري، شايع ترين نوع سرطان در ميان زنان بشمار مي آيد.

وي با بيان اينكه اصفهان جزو استان هاي با بُروز بالاي سرطان سينه در كشور است، اظهار داشت: حدود نيمي از بيماران مبتلا به سرطان سينه كمتر از ۵۰ سال سن دارند بهمين دليل غربالگري اين نوع بيماري براي زنان بالاي ۳۰ سال توصيه و تاكيد مي شود.

وي با اشاره به اينكه بر اساس آخرين آمار موجود در سال ۹۷ حدود يكهزار و ۶۵۰ بيمار جديد مبتلا به سرطان سينه در استان اصفهان شناسايي شد، اضافه كرد: اين تعداد نسبت به سال قبل آن يعني ۹۶ حدود يكصد نفر افزايش يافت.

مقالات بيشتر:بهترين رنگ و مش كار غرب تهران

روانخواه با اشاره به اينكه زنان مي توانند با مراجعه به مراكز بهداشتي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در همه شهرها و روستاها از خدمات غربالگري سرطان سينه بهره مند شوند، گفت: در اين غربالگري، علاوه بر آموزش علائم سرطان، اقدامات لازم براي تشخيص به موقع بيماري و شناسايي آن انجام مي شود.

وي از جمله علائم سرطان سينه را وجود توده، تغيير در قرينه بودن، قوام بافت، تغييرات پوستي و رنگ و ترشحات خوني سينه عنوان و خاطرنشان كرد: اگر زنان هر يك از اين علائم را در بدن خود مشاهده كردند در اسرع وقت به مراكز بهداشتي يا پزشك بويژه متخصص جراحي فعال در زمينه سرطان سينه مراجعه كنند.

مسوول ثبت و غربالگري سرطان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، مهمترين عوامل پيشگيري كننده از ابتلا به سرطان سينه را سبك زندگي سالم، وزن متعادل، ورزش، تغذيه سالم و مصرف نكردن دخانيات و الكل دانست و تصريح كرد: گسترش زندگي شهرنشيني، بالا رفتن ميانگين سني جمعيت، مسائل ژنتيكي، آلاينده هاي محيطي و افزايش استعمال سيگار و قليان در بين زنان در سال هاي اخير بر رشد اين بيماري تاثير داشته است.

روانخواه با تاكيد بر اينكه سرطان سينه در صورت تشخيص به موقع، درمان پذيري بالايي دارد، افزود: غربالگري اين نوع سرطان در كشورهاي پيشرفته از ۵۰ سالگي آغاز اما در كشورمان اين كار از بالاي ۳۰ سالگي توصيه مي شود.

وي، سن اولين بارداري و شيردهي را نيز در ابتلا به سرطان سينه در ميان زنان موثر دانست و توضيح داد: مطالعات نشان مي دهد زناني كه نخستين بارداري آن بالاي ۳۵ سالگي باشد احتمال ابتلا به سرطان سينه در آنها مقداري بالاتر مي رود.

وي درباره آخرين ضعيت طرح غربالگري سرطان سينه براي زنان در شهر اصفهان گفت: اين برنامه از سال گذشته در دستور كار معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان قرار گرفت اما در چند ماه اخير، پيك‌هاي همه‌گيري بيماري كوويد-۱۹ بر آن تاثير گذاشت.

 

روانخواه افزود: اين طرح همچنان در مراكز بهداشتي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در حال اجراست و زنان مي توانند با مراجعه به اين مراكز از خدمات رايگان آن استفاده كنند.

به گفته وي، زنان در شهرهاي كوچك و روستاها استقبال بهتري از غربالگري سرطان سينه دارند اما در شهرهاي بزرگ از جمله كلانشهر اصفهان اين موضوع از سوي زنان چندان جدي گرفته نمي شود.

سرطان سينه به رشد كنترل نشده سلول‌هاي پوشش داخلي مجراي شيري يا لوبول گفته مي شود؛ از نشانه هاي آن مي توان به وجود توده در هر ناحيه از سينه و زير بغل، درد يا حساسيت در سينه، هر گونه تغيير شكل، رنگ و اندازه در سينه و هرگونه ترشح روشن يا خوني از سينه اشاره كرد.

مقالات ديگر:تشريفات مجالس شمال تهران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.